Smykkernes historie

Mennesket har siden tidernes morgen enten båret smykker for at pryde sig selv, manifestere en alliance eller erklære sin kærlighed til et andet menneske. Desuden har smykker ofte været en praktisk transportabel investering. Det gælder til alle tider og alle steder.

Museum Jewellery præsenterer her reproduktioner og kopier af historiske smykker fra hele verden. Fra den sumeriske oldtid, faraonernes Ægypten, den hellenistiske periode og de kinesiske kejserdynastier til Skandinaviens vikinger og frem til kreationerne fra juveleren Carl von Fabergés værksteder i Paris og Skt. Petersborg. Et spænd på mere end 6.000 år og fra alle kontinenter.

De viste smykker er (hvor andet ikke er angivet) enten kopier eller rekonstruktioner af originale smykker eller de kan være inspirationer hentet fra f.eks et endestykke på det kongelige pendent-ur fra fra den russiske zar (se russiske smykker, nr. 4) eller fra panelerne på det diamantbesatte påskeæg kreeret af Fabergé og som tilhørte Katarina den Store (russiske smykker nr. 1).

I respekt for de originale arkæologiske fund, er nogle af vores historiske smykker genskabt med de fejl og mangler, de havde da de blev fundet. Der har kun været foretaget nødvendige ændringer i form af påsætning af øksner, hvor de ellers manglede, fastgørelse af nåle, osv. Desuden er smykkekopierne, så vidt muligt, gjort af samme materiale som originalerne, dvs. guld, sølv eller bronze. Dog kan forgyldninger være valgt for, at bevare det overkommelige prisniveau. Men i så fald er der tale om 22 karats forgyldning på sterlingsølv. I enkelte tilfælde er der anvendt ædelstene som karneol og granat istedet for rubin.

Salg af museumssmykker er også en indirekte formidling af vores kulturhistorie. Derfor bestræber producenten sig, med hjælp fra museumsinspektørerne, at beskrive smykkernes historiske oprindelse og proviniens. En sådan beskrivelse følger med ethvert køb af historiske smykker hos Museum Jewellery.